LA STIHIILE LUMII: „PARASCA”
[1]
,
DE IOAN MITITELU
...A apărut o nouă carte a
scriitorului IOAN MITITELU (după Picătura de acid, Amintiri
din sufragerie, Vinul de post, Pe gaura cheii, Apocalipsa după nea Grigore, Lighioane second-hand): PARASCA - o microantologie, alcătuită din trei părţi:
1-
Cartea I: Galeria ciudaţilor –
povestiri (10),
2-
Cartea II: Un sat numit Curseşti - jurnal de portrete-amintiri (10) -
şi
3-
Cartea III: Cutia cu maimuţe - articole gazetăreşti (36).
...Valoarea estetică a celor trei
„cărţi” este, fireşte, inegală (ţinând cont şi de
speciile şi stilurile, atât de diferite, pe care IOAN MITITELU le abordează). Dar un numitor comun există: forţa de expresie (fie în
registrul dramatico-tragic, în care sunt compuse povestirile – fie în registrul
sarcastico-amar, în care sunt scrise articolele jurnalistice). Şi, din
păcate, ar mai fi un numitor comun: lipsa unei ultime corecturi atente
(chiar şi la Cuprins, unde, la
p. 237, în loc de titlul Lehamite, apare: 23.07.2010 20:08!),
înainte de editare...
...Dar să ne ocupăm de ceea
ce străluceaşte, nu de umbrele aleatorii!
...Proza lui IOAN MITITELU nu este una „fantastică” (aşa cum este
„acuzată” şi proza lui Mircea Eliade!), ci una de vaste deschideri
mitologico-arhetipale. Autorul ştie să povestească, dar, în
primul rând, ştie să descrie şi să orânduiască
primordiile-arheii, pentru a-l ajuta şi pe cititor să le
perceapă mişcările lor, profund semnificative şi
imperative, în dinamica Lumii/Cosmos.
Universul prozei lui IOAN MITITELU este unul plin de bezne
şi stihii, care se zvârcolesc apocaliptic.
...La rădăcinile lumii se
produc cutremure care dizlocă nu doar pământul, aerul, apele şi
focul – ci şi conştiinţele oamenilor. Aceste seisme aiuritoare
produc viziuni onirice, intrări într-o altă lume, subterană sau
aeriană, prin starea de vis: o lume în care stihiile lucrează,
dezlănţuite, să surpe şi năruiască lumea aceasta.
Dar, mereu, există un „Atlas-Anteu” uman, care propteşte
prăbuşirile, îmblânzeşte şi ameliorează zguduirile,
scuturările pământului şi subpământului, ale apelor şi
furtunilor aerului (adică, ale elementarităţii cosmice, care nu
mai rabdă, parcă, această specie umană terestră, cu
grave dereglări ale Sensibilităţii, Armoniei, Misiunii
şi Duhului) – scuturări/seisme
„de
după asfinţitul soarelui”. Atlas-Anteu şi ...fraţii
săi titanici exclud orice expresie a violenţei oarbe (chiar şi „vocea
tare”! – „mult îi mai place tăcerea şi să fie luat în seamă”
– p. 39), complet lipsite de subtilitate metafizică, a modernităţii barbare - exprimată prin „buldozere” („Şi
şeful voia o acţiune <<umanitară>>. Cu buldozerul...”
– îşi încheie autorul povestirea a patra - ...naratorul este sarcastic şi obosit, teribil de obosit, numai
cât a privit/contemplat truda lui Atlas-Anteu, făcută cu „roaba” lui uriaşă!). Dar miza este
şi ieşirea din labirintul „contului infernal” (Lumea
Numărat-În-Cifrată), al existenţei demonizate. Pentru că
numai diavolul este neîncrezător şi...NUMĂRĂ TOTUL (până şi...”iubirea”!):
„Dumneata,
de exemplu, eşti se ştie precis, al câtelea copil născut în anul
naşterii dumitale, ai fost al mai ştiu eu câtelea la catalog, ai
atâţia ani, ai un salariu de atâţia lei, ai un număr şi al
câtelea locuitor al ţării eşti, al câtelea înscris în cartea de
imobil, ai cumva ipotetic înscris pe spate un număr şi când mergi pe
stradă, în autobuz, în tramvai şi, de ce nu, chiar în inima femeii
iubite” (cf. p. 45) – spune Isidora, fiica Titanului-Tofanului.”
Această
trudă de Atlas-Anteu şi de Sisif o împlineşte, în povestirea Dealul fără nume – Bătrânul
Zeu al Izbăvirii discrete, prin truda subterană - Titanul-Tofan : „Spusese <<EU sunt TOFAN>>
(...) ca şi cum ar fi rostit o sentinţă, o sentinţă
magică, în faţa căreia ar trebui să cadă toate
calculele artificiale ale celorlalţi oameni, sentinţă în
faţa căreia niciun argument viitor, oricât de întemeiat, nu mai are
valabilitate” – cf. p. 39). Şi Bătrânul Zeu-Mântuitor
Discret-Secret al Lumii spune/dezvăluie „trimisului”
modernităţii troglodite, Simiuc: „Ai făcut rău că
m-ai oprit de la lucru, tocmai după asfinţitul soarelui.
Pământul simte asta şi porneşte la vale numai noaptea, în
tăcere, hoţeşte, caută să mă
păcălească, se strecoară uşor, de numai eu pot
să-l simt. Eu îl cunosc de mult, de când mă ştiu pe lumea
aceasta, ehei, de când îl cunosc eu, şi cred că şi el mă
cunoaşte pe mine. Să nu vorbeşti tare, pământul acesta se
supără întotdeauna, dacă strigi aici. Mult
îi mai place tăcerea şi să fie luat în seamă...” –
cf. Dealul fără nume, p.
39.
...Lumea noastră este plină
de prostie şi de nesimţire, dar şi de violenţă de
toate tipurile, transformând spaţiul Duhului uman într-o închisoare,
cu...tribunal permanent: omul, tot mai lipsit de bună-simţire şi
de reacţie (dar şi cel VIU şi TREAZ!), devine „inculpat”
– şi această violenţă grotescă devine
contagioasă, de la „şef”
la „subordonat” (Simiuc-trimisul
„şefului”, la Sisiful-Anteu - „se îmbolnăveşte”, la nivel
de Logos, de la... „şef”!): „Dacă numitul Gheorghe Tofan (...) de parcă ar fi fost
la tribunal” (cf. p. 38).
...Fiica titanului Tofan (Isidora, „studentă la ASE”) are „cârje”
şi, din pricini de suprasensibilitate extremă, este nevoită (ca
pentru a echilibra „senzorialitatea” scăzută a lumii terestre!) să
devină...schizofrenică, dublându-şi personalitatea într-o Păpuşă-Isidora,
neatinsă de invaliditate/Boala
Cifrelor Pământului: „-Pentru mine trăieşte ea – şi
Isidora îşi trecu drăgăstos palma peste faţa
zâmbăreaţă a păpuşii (...) dumneata n-o auzi cum
respiră, fiindcă mă auzi pe mine, eu doar pe ea o aud, acum
ea nu mai poate fi inclusă în niciun cont omenesc, a reuşit să
se rupă de lumea cifrelor, să nu mai aparţină tuturor, nici
măcar mie, ci numai eu să-i aparţin ei” (cf. p. 45) - ...de aceea, Isidora-invalida este
disperată (gata să se predea stihiilor enorm-reactive ale
pământului („căzu zgrepţănând cu unghiile în duşumea, ca şi
cum ar fi vrut să fugă pe acolo” – cf. p. 47), când cârja
atinge Păpuşa-Isidora – este disperată ( şi numai LACRIMA poate degaja forţe
soteriologice!: „în lumina săracă a candelei se văzură două
boabe mari şi limpezi izvorând din ochii aceia frumoşi” – p. 47) de
„contagiunea” prin magie simpatetică (prin atingere cu obiectualitatea
invalidităţii Lumii-Cârja,
pe care Isidora-Hristos a acceptat s-o ia asupra ei, numai să
rămână intact nucleul de puritate şi sănătate,
conţinut în „Păpuşa-Isidora”:
„Palmele
micuţe ale fetei (n.n.: Păpuşa-Isidora), cu
unghiile îngrijite minuţios (...), urmărind contururile de la
părul blond şi până la tălpile picioarelor modelate în
plasticul acela roziu” – cf. p. 44.
...Bătrânul Zeu, Tofan-Atlas/Anteu şi Sisif („...apoi, fără să
vrea, gândul îl purtă iar la munca de Sisif, la care se supunea de
bunăvoie bătrânul acela”- cf- p. 46) – este, în această
lume (zvârcolită de stihiile născute de propria versatilitate
sinucigaşă a omului...) - ... este UNU (demn Hristos al mântuirii subterane, de
necontroversat-„de nescuturat”, între primordii!), precum divinitatea creatoare
şi mântuitoare: „Eu sunt Tofan, sunt Tofan şi PORT CIFRA
UNU”! (cf. p. 47).
...În ordinea valorii
estetico-arhetipale, adică a efectelor mişcării primordiilor -
trebuie citată şi citită povestirea Clopotele.
...Într-aceeaşi atmosferă
apocaliptică (de data aceasta, creată prin elementarul activ al
Apei!), la un „canton pipernicit”, „doi oameni” ca „două momâi negre”
aduc, pe targă, un om în plină dezagregare a trupului fizico-eteric,
un om, ca un mecanism stricat (de către o divinitate infantilă!), care
geme („din când în când”), tot mai înăbuşit-sfâşietor, bolnav
de CANCER...: „un bărbat slab, galben, cu
nasul ascuţit de boala necruţătoare şi care, dacă nu
ar fi gemut din când în când, făcând să-i freamăte nările
aproape străvezii, ai fi crezut că este mort de mult şi numai o
minune mai ţine părţile componente ale corpului legate între
ele, ca să nu plece care-încotro, precum la o jucărie mecanică
ale cărei legături tainice au fost desfăcute de un copil
obraznic” – cf. p. 28.
Cancerul este Mistica Boală a Lumii Post-Cădere Adamică – ne
comunică şi Mircea Eliade, în nuvela Les Trois Grâces. Cu leacul în însăşi Fiinţa
Umană, în Însuşi Chinul Hiperbolic al Bolii.
...Aici, IOAN MITITELU a „plantat” două personaje care trudesc, prin
însăşi existenţa lor/viaţă, să afle Leacul
Exorcizării Apocalipsei Cancerigene a Lumii – al Exorcizării de
Înecare prin Lipsă de Întrebare Parsifalică:
1-este Anonimul de la Canton („un om îmbrăcat nepotrivit cu anotimpul,
jegos şi neras”, care „părea că dormitează cu fruntea
sprijinită de un băţ noduros, rupt din cine ştie ce gard.
Cum stătea aşa nemişcat, la prima vedere, părea că
face şi el parte din mobilierul încăperii” – cf. p. 26) – Anonimul Atemporal, aparent pasiv, dar
deţinând Axa Lumii-„băţ noduros”, rupt din „gardul”
care separă Lumea (degenerată spiritual!) de Adevărul
Logos-ului/Ordinii Ei Secrete. Anonimul-de-la-Canton desface-ELIBEREAZĂ
Logos-ul, de pe un ghem invizibil (şi, tocmai de aceea, considerat, de
ceilalţi, ca aparţinând Lumii Absurdului!). El vorbeşte, deci
rânduieşte, după Firea Logos-ului Cosmic, despre Condiţia
Umano-Cosmică, exprimată, emblematic, prin/de către Pictorul Hristic – Van Gogh! „Nu orice om a înţeles de ce
Van Gogh şi-a tăiat urechea, acest gest a fost un act de libertate, a
fost în sensul lumii lui plăsmuite, chinuite de himere, un certificat al
libertăţii spirituale” – cf. p. 32 - ...da, lumea aceasta
este chinul himerelor, dar re-plăsmuirea ei, prin Actul Divin al
Libertăţii Spirituale (care include şi, eventual,
renunţarea la o ureche vizibilă, pentru o URECHE INVIZIBILĂ, CARE SĂ AUDĂ PRIMORDIILE/MUMELE
LUMII!!!), este semnul şansei soteriologice! (pe la ureche
pleacă „minţile” învechite-degradate – „femeia de la canton făcu un
gest semnificativ cu mâna în jurul URECHII” – cf. p. 29 - ...dar
tot pe-acolo vine Noua Raţiune Existenţială a Lumii!) – şi
2-Femeia
Instinctuală, de la Canton (”Cantoniereasa”) – care nu mai
repetă gestul diogenian, al utilizării lămpii, întru
căutarea umanităţii (cum face femeia-soţie: „Lampa,
daţi-mi lampa!” – cf. p. 29), ci, instinctiv, îşi dă
seama de Adevărul Libertăţii Anonimului :„...<<Lasă-l în pace,
şi aşa este într-o URECHE!>> – ...dar tăcu deodată,
având senzaţia că a spus ceva care nu se cuvenea” – cf. p.
32. Da, nu se cuvenea să se contrazică! Pentru că tocmai ea, Cantoniereasa, este sol dinspre
Nevăzutul Transfigurator-Re-Armonizator (cunoaşte relaţia de
subordonare transfiguratoare a Omului, de către Elementaritatea APEI: „A te
duce, înseamnă moarte curată. Într-un an cu APE tot aşa, a luat o căruţă
cu cai cu tot, de au găsit-o, hăt devale, la marginea sălciilor.
Pe căruţaş nu l-au mai găsit” – cf. p. 30) –
şi dezlănţuie (tocmai prin moartea corporalităţilor
inferioare! – „Bătrânul ieşi afară şi strigă: <<A
murit, auzi, a murit!>>” – cf. p. 33) - Armonia Celestă,
Muzica Sferelor, ca Eliberare Mistică a Umanităţii, dinspre
Închiderea Celestă, spre Explozia Deschizătoare de Ceruri, dinspre Confruntarea
Letală a Primordiilor, spre Armonizarea Lor în Noua Lume
Postapocaliptică/”Noul Ierusalim”
ioanic – prin realizarea, in concreto, a Principiului Uniunii
Contrariilor (NUNTA ALCHIMICĂ!),
enunţat, explicit, în Tabela
Smaragdina, a lui Hermes Trismegistos (“... <<Ceea ce este jos este precum
ceea ce este sus, şi ceea ce este sus este precum ceea ce este jos; altfel
este împlinit miracolul Totului>>) - : „...cele două clopote care prevesteau sonor
închiderea şi deschiderea BARIEREI începură să sune înalt
şi melodios (...). Auzi ceva, ascultă cu luare aminte şi,
deodată, fu inundată de o bucurie imensă. De undeva, din dreptul
satului, se auziră învăluitoarele glasuri de clopote, plutind
victorioase, pe deasupra volburii APELOR, împrăştiind noaptea, spărgând-o
în ţăndări” – cf. p. 33.
Spune Alchimia: “Operaţia centrală a
Artei Iubirii constă în glorificarea Naturii ajutând-o să realizeze
<<uniunea naturilor contrarii>> cum ar fi lumina şi materia. Rolul
Artistului (cuvântul artist are sensul de cel care realizează arta alchimică n.n.) este,
în primul rând, de a pregăti <<matricea>> care constituie
această materie, numită şi femeia operei, pentru a o face
aptă să primească sămânţa luminoasă a
bărbatului, provenind din <<ceruri>>. Această uniune este
posibilă în virtutea legii analogiei enunţată în Tabla de
Smarald, care este atribuită legendarului Hermes Trismegistos: <<... Ceea ce este jos este precum ceea ce este sus,
şi ceea ce este sus este precum ceea ce este jos; altfel este împlinit
miracolul Totului>>. Într-adevăr,
după cum remarca Limojon de Saint-Didier, datorită faptului că <<natura
superioară>> şi <<natura inferioară>> sunt
asemănătoare – unii spun că ar proveni din aceeaşi
rădăcină – <<ele pot împlini miracolul Totului>> – cf. yogaesoteric.
...Nu vom insista asupra celorlalte
povestiri: Trenul din zori are,
şi ea, dimensinuni arheice, prin Pustiul
Vieţii, dublat, însă, de aleatoriul moarte-viaţă, al „fetiţei tătăroaice”
(care învie şi moare, indiferentă la APĂ – pentru că apa NU ERA FÂNTÂNĂ...deci, refuza existenţa
primordială!) – situată în zona „Căii Ferate” – unde
„învietorul” Fetei (dar şi „asistent al Morţii”!), Mihu, se
predă „trenului” (echivalentul
Fulgerului Fertilizator al lui Zeus!) care „l-a lovit în cap”, pentru
a-l separa/discerne, spiritual, de Impotentul-Decapitatul „Nenea” („Nenea
fusese pur şi simplu decapitat de o schijă” – cf. p. 12), Cel Depărtat de Fântână: „Mi-a
spus că visez aşa din cauză că nu am copii. A spus că
eu sap la izvorul vieţii, dar n-am să reuşesc nimic, aşa mi-e
scris, copiii sunt dincolo de acel perete de lut, susurul apei e şoapta
lor, adresată soarelui, copacilor şi florilor”. Da, Mihu, „lovit
în cap” de tren, a ajuns, pasămite, acolo, DINCOLO, unde ...” susurul apei e şoapta lor/copiilor,
adresată soarelui, copacilor şi florilor”...!
...În povestirea Parasca, abia finalul justifică titlul: gunoierul
Crăcană (adică Cel cu Semantică Despicată!) îl ucide
pe un „celebru” interlop (imens, incredibil de imens, fizic!), tocmai pentru
a-i dovedi unei ţigănci-gunoier (Eros-de-Taină, Demascator, în sensul primordial al
cuvântului: DEZVĂLUITOR DE MISTER SPIRITUAL!), Parasca, faptul că el
nu e...identificabil cu ”gunoiul”, cu starea morală de „cioropină”
şi de „nenorocit”! Răzvrătitul vrea să şi
oficializeze această non-identificare cu „nimicul” ( sematica fiinţării sale,
exasperate de „vântul” neantului - trebuie să devină...„crăcănată”/divergentă!
– adică să „dezlipească” siamezii existenţiali: 1-Identitatea-Falsificată-prin-Rutină - de 2-Fiinţa/Fiinţarea Spirituală!), prin auto-predarea la
Miliţie, pentru o crimă incredibilă (prin proporţiile
fizice, iar nu prin înverşunarea spirituală, evidenţiată prin sonoritatea paşilor lui!): „Porni
mai departe şi se miră singur ce tare răsună acum
paşii lui” – cf. p. 24.
...Omul
zăpezii aduce în discuţie Primordiile de la baza Apei şi
Pădurii Originare/Paradisiace, „bântuită” de Lupul Fenrir Zalmoxian :
„Aşa
sunt eu, trebuie să simt sub talpă (n.n.: identificare cu
propria Fiinţă Cosmică!) zăpada iernii şi pământul
reavăn al primăverii, să fiu alături de copacii care îmi
dau linişte şi pace, să simt mirosul mugurilor care plesnesc
şi foşnetul frunzelor vara” – cf. p. 56” – şi
amănunţind simbolistica Învierii Metanoice: „Aici în mijlocul pădurii
mă simt eu bine. E linişte tot anul şi doar iarna mai vin lupii
mei să mă salute, urlând sub fereastră (...) e o haită nu
prea mare, doar vreo şapte lupi (n.n.: pentru re-plăsmuirea
fiecărei zile a Genezei!), care poposesc adesea aici şi dorm
chiar sub ferestra de la dormitor” – cf. p. 56. Revelaţia Armoniei „de sub zăpezi” (de dincolo de
Moartea necesară Învierii!) se face prin Logos Poetic minulescian,
re-creator de mitologie, de illo tempore, a acelui „a fost odată ca
niciodată”: „A fost un vis/Un vers/O melodie/Ce n-am
cântat-o poate niciodată”...
...Spaima, din povestirea omonimă,
este groază de implozia morţii, în universul oglindit AICI.
Exorcizarea de această spaimă a „huruitului” prăbuşirii în
moarte (pe care Femeia a auzit-o, prima oară, la moartea Soţului ei,
şi, acum, este obsedată că o va auzi, prevestitor, pentru lăcomia
morţii, care-i poate răpi, unul după altul, şi copiii, ca prelungiri existenţiale/fiinţiale
ale Soţului!) se produce prin spargerea/BLOCAREA
Oglinzii, ca Spaţiu Tranzitoriu şi Veşnic Premonitoriu,
spre Moarte: „Se aplecă şi începu să adune cu luare aminte cioburile,
sorbind cu luare aminte acea linişte profundă, lăsată
parcă dintr-odată. Parcă se risipise un blestem” – cf.
p. 66.
...Singuraticul,
ca şi Lupău, sunt
povestiri despre retragerea din lume, în „vizuina” singurătăţii
purificatoare: între Copac şi Crucea Vieţii, Străinul
Aventurilor Planetare Perpetue se opreşte la...Spânzurătoare („Este
o legătură între copacul ce creştea aici şi omul care şi-a dus crucea sa până aici”
– pentru că: „...l-au găsit după trei zile,
spânzurat de stejarul singuratic, ce era aici unde stăm noi acum. L-au dat
jos, apoi au tăiat şi stejarul, aşa cum se face, de obicei cu
orice copac de care s-a spânzurat cineva” – cf. 74. Spânzurarea este, însă,
năzuinţă exasperată spre Zbor şi Cer...Spânzurătoarea
este...JUMĂTATEA VIZIBILĂ A CRUCII!!!
...Lupău (cel frate cu câinii
şi cu Lupul Fenrir Transfiguratorul!) este copilul Ion, care se mută
în vizuina lupilor, pentru a scăpa de versatilitatea oamenilor (propriul
frate, Mitrică, refuză să-l recunoască, la întoarcerea din
vârtejul războiului! – şi nu-l invită la nunta sa, ci-i dă
o damigeană de vin bun, cu care Lupău...va zbura pe deasupra
tuturor – „de aici, de pe prispa hambarului,
vedea totul...vălmăşagul acela aiuritor” – până
când sigurătatea lui este „împuşcată” în efigie, damigeana
devine uter...urmând „regressus ad
uterum”: „detunătura ceea de armă parcă i-ar fi dat un semnal:
desfăcu dintr-o mişcare dopul damigenii şi bău îndelung,
fără oprire”) – apoi „sări peste gardul” Lumii... Iar
din sat „ a dispărut pentru multă, foarte multă vreme” –
cf. p. 94).
...Oraşul este demonic. Oraşul
aparţine proştilor/prostiţilor/demonizaţilor. Cine face „UNGHIUL DREPT” al schimbării
vieţii-cu-Logos, a satului, pentru viaţa-fără-Logos, a
oraşului - riscă. Lasă în
urmă „copilăria”. Găseşte „aici, în miez de noapte, la
marginea unei păduri negre parcă nesfârşite, aproape de un
mormânt al cuiva ce va veghea acolo veacurile, punctul acela de unde trebuiau
să înceapă un alt drum, intuind poate, dar nerealizând pe deplin
că, din vechime, oamenii observaseră că unghiul drept duce la o
serie întreagă de consecinţe” – cf. p. 85.
De regulă – consecinţe
nefaste...!
Bătrânul, din povestirea
omonimă, afirmă, despre oamenii ne-locului/orăşenii,
că sunt/au devenit marionete, obiectualităţi mecanice, „înşiraţi
ca nişte păpuşi ce se mişcă trase de aţă,
aşa cum am văzut odată la bâlci” (cf. p. 77): sunt
uniformizaţi în gândire, mai curând decerebraţi – şi nu mai
percep gravitatea simbolurilor Lumii, nici măcar...GARA-CA-FINAL (se cred, ca orăşeni „puşi în viteză
şi-n orbire, de diavol” – ieşiţi din timpul
mitic/sătesc/sărbătoresc, al Ceremoniei Vieţii): „(...)toţi
se duc spre gară, merg pe cealaltă potecă, de pe partea mai
lină a dealului, pe aici li se pare că dealul ar fi prea
pieptiş, cu toate că eu cred că doar li se pare” – cf.
p. 77.
...De aceea, Cartea II – Un sat numit Curseşti – reţine, întru
eternitate, numai chipuri de-ale celor născuţi/născute la sat/întru
sat...adică acolo unde s-a născut, cum zice Lucian Blaga, şi „veşnicia”!
...Chipuri de păduri - acum, jefuite de străin! – cf. Un loc minunat, numit Curseşti, p.
96: „Cred
că sentimentul de descătuşare de rău, pe care ţi-l
dă liniştea maiestuoasă a pădurii, nu poate fi egalat de
nimic” – ...probabil că de aceea, acum, azi, ne simţim, cu
toţii, încătuşaţi: „Vă rog, atunci când aveţi timp, în
nopţile cu lună, să ascultaţi cum plânge codrul românesc,
răpus de securi şi trimis ca buşteni, peste multele hotare ale
lumii. Să ştiţi că, de fiecare dată când un arbore
măreţ cade sub tăişul securii, se rupe ceva şi din sufletul nostru, chiar
dacă pe loc nu conştientizăm asta...” – cf. p. 98.
...Dar şi chipuri de oameni
ticăloşiţi, de vremuri, sau...născuţi strâmb, cum a
fost cazul cu Vasile Cristea, care „i-a tras cizmele mortului (n.n.: un
aviator rus, doborât în luptă) şi le-a luat cu sine. Imaginea aceasta
m-a urmărit întreaga mea copilărie şi parcă simt şi
acum un nod în gât, când mă gândesc la acel nefericit de rus, care a
trebuit să meargă desculţ în mormânt” – cf. p. 101.
...Chipul, luminat ca de un extaz
religios, al lui Hărpău-junior, când a auzit „aria Ducelui de Mantua, din opera
Rigoletto, de Giuseppe Verdi”: „...aproape în şoaptă a zis: <<Frumoasă
melodie!>>” – şi concluzia trasă, cu mult bun-simţ
şi înţelepciune, de autorul cărţii: „...oamenii geniali pot crea
opere nemuritoare, care să fie perfect accesibile tuturor” – cf. Giuseppe Vedi la Curseşti, p. 105.
...Chipul lui Costică Tănase,
„nume
preluat de la celebrul Constantin Tănase, ce fusese
învăţător în satul nostru...” – cf. Costică Tănase, p. 107.
...Chipul Tananicăi, urgisita de
Dumnezeu („mică, sfrijită şi urâtă, părea că s-a
născut deodată bătrână... locuia într-un fel de
bucătărie de vară de-a lui Pavăl”), dar care se
mândrea cu copiii ei, făcuţi cu bărbaţi
împrăştiaţi...(cf. Tananica, p. 118).
...Chipul lui Suta Killi, „venit
direct din neolitic” (numele i se trăgea de la răspunsul dat
învăţătorului, la întrebarea câţi ani are: „are
suta kili ani”!)...şi chipul ”moaşei Andonoaia” – atât de
mândră când era numită, de oameni, „moaşa”...”într-un
sat pârlit, de la marginea judeţului Vaslui”!...şi al lui
Gică Huşanu – „un tip încrâncenat, tăcut, cu o privire
cruntă, cu mutră de haiduc de
codru des, care, în absenţa unui alt Huşanu care îmbătrânise,
era recunoscut drept prim ghiogar al satului” – cf. Suta Killi, p. 124 – care stătea
pe un scaun şi asculta, ceasuri întregi, visător şi
îndrăgostit... „doi guguştiuci”!
...Nimic, din toată această galerie
de oameni ciudaţi, din toată această atmosferă de lume normală (chiar şi în
„striurile” cele mai ciudate ale ei!) nu mai poate fi întâlnit ori, cât de cât,
refăcut – AZI! Deci, numele Cărţii III – Cuşca cu
maimuţe, reflectă (cu realism tragic!) starea de teribil regres
spiritual (...şi starea de spaţiu
concentraţionar, în care a re-intrat, după acea îndepărtată
epocă stalinistă, România, prin...românii
ei, de data asta! – români îndrăgostiţi de toate minciunile
propagandistice, români non-reactivi, la nivel vital... - şi ticăloşiţi, şi
trădători, şi...), probabil ireversibil, a...”noii
lumi”, postdecembriste...!
...IOAN
MITITELU se dovedeşte, ca gazetar, un nonconformist sadea: nu
respectă niciun „tabu”, dintre cele stabilite (precum cele 10 porunci
veterotestamentare!), de către „cocoana” numită...”political
correctness” – ŞI MINUNAT PROCEDEAZĂ AUTORUL,
dezbărându-se de tot „harnaşamentul” neo-cenzurii „moderne”,
iudeo-masonice – şi, astfel, devenind (de foarte multe ori), prin stilul
său frust (dar între limitele decenţei şi fără a face
uz de nicio expresie deocheată/deplasată, precum fac majoritatea
jurnaliştilor de azi, din întreaga lume!) – mult mai credibil, în
alegaţiile sale!!!
...Numai datorită acestui curaj
eliberator-întru-sine, IOAN MITITELU reuşeşte să ne re-înveţe noţiuni sfinte, precum acelea
de „patrie”,
„patriotism”,
„neam”,
„Adevăr”
etc.
Despre UDMR: „Noi nici măcar nu avem
nevoie de minciuni (n.n.: ca ungurii!), de calomnii, ca să le
răspundem, ci avem de partea noastră adevărul – şi nu putem
întârzia cu punerea în funcţiune a acestei arme teribile: ADEVĂRUL!
Şi Adevărul este de partea
noastră!” – cf. p. 158.
„UDMR-ul (...), cea mai extremistă
organizaţie a unei puteri străine, prezentă în România, nu a
făcut altceva decât să ducă o politică de şantaj, prin
care şi-a putut atinge toate obiectivele” – cf. p. 171.
Despre învăţământ/”dascăli”:
„De
unde să ştie sărmanele capete de lemn, că persoanele care
depun cu precădere efort fizic, sau se bazează pe automatisme în
munca lor, nu pot şi n-o săînţeleagă niciodată
ucigătorul efort intelectual, depus de un dascăl bun?! Consumul
psihic al educatoarelor, învăţătorilor, profesorilor este imens,
cu mult superior efortului cu care se confruntă alte persoane, care
lucrează în alte domenii. Tocmai din acest motiv, cadrele didactice au
nevoie de un timp mai îndelungat de recuperare psihică, decât alţi
angajaţi!” – cf. p. 174.
Despre Băsescu Traian: „Curat tâmpiţi, Măria Ta, Mircea I
de Murfatlar! Fiindcă dacă nu erau tâmpiţi aceştia, chiar aşa
de tâmpiţi mai anul trecut, încât să te voteze, acum cred că ai
fi făcut cărări bătute pe la DNA şi instanţele de
judecată din România, pentru a explica dispariţia flotei şi alte
matrapazlâcuri mânărite de matale!” – cf. p. 188.
Despre vremurile comunismului
...”romantic” (de fapt, vremuri de refacere, cu toată INIMA, a PATRIEI
SFÂRTECATE, după al doilea război mondial!), comparate cu falsa
„democraţie” iudeo-masonică, din contemporaneitate: „Acum realizarea unor asemenea obiective ca
Bumbeşti-Livezeni, Salva-Vişeu, Agnita-Botorca – nici nu este de
conceput. Atunci, tinerii înţeleseseră că fac gestul acesta spre
binele lor şi al ţării – şi de aceea munceau mutând muntele
din loc, doar cu roaba şi lopata, fără să ceară, în
momentul ACELA, nimic ţării, care, şi aşa, era
secătuită, după ieşirea dintr-un greu război (...).
Deci am putut încă o dată să văd (...) cum este
poluată mintea tinerilor din ziua
de azi, cărora să li se pară minunat că sunt liberi să
plece aiurea, ca să muncească zi-lumină, ca sclavi prin
ţări străine” – cf. p. 218.
Despre Nicolae Ceauşescu, anul
1968 şi scriitorii români: „Aveam, în 1968, un conducător
tânăr, ferm şi plin de energie, care a înfierat, în faţa
propriului popor şi în faţa tuturor popoarelor oneste din lume,
această acţiune mişelească a uni tratat militar,
aşa-zis defensiv (...) Ca să intre, atunci, în Brigăzile
Patriotice, Paul Goma a scris: Deşi am făcut închisoare pentru
delicte politice, în momentul de faţă, când Patria se află în
pericol, cer să fiu primit în PCR, ca singura forţă
organizatoare a rezistenţei patriotice, întru apărarea
pământului românesc, contra agresiunilor dinafară, oricare ar fi
acelea. În aceleaşi împrejurări, Paul Goma îşi aminteşte
că au făcut cerere şi au fost primiţi scriitorii Alexandru
Ivasiuc, Aurel Dragoş Munteanu, Mariana Costescu, Adrian Păuneascu,
Paul Schuster şi mulţi alţii (...) Puţini mai înţeleg
astăzi asdemenea sentiment, fiindcă mintea le-a fost poluată de
tâmpeniile debitate de criminalii ajunşi la conducerea ţării,
după decembrie 1989, când a început să moară, puţin câte
puţin, SPIRITUL ROMÂNISMULUI ” – cf. pp. 220-221.
Despre „aportul” alogenilor, la
destructurarea României: „Mă îngrozesc şi la gândul că
eu şi urmaşii mei aparţinem unei naţiuni urgisite,
căreia trei naţiuni crescute precum şerpii la pieptul său,
i-au adus o faimă sinistră. Şi această treime sinistră
numeşte, în ordine: jidanii, ţiganii şi ungurii” – cf.
p. 236.
Despre ...”Revoluţia Democratică”, din 1989: „Deci, rezumat în câteva cuvinte,
deviza noii revoluţii ar putea suna aşa: <<Luaţi-vă
libertatea şi crăpaţi!>>, completat de îndemnul
criminalului de drept comun, fostul Corneliu Coposu, de a nu mai lăsa
piatră peste piatră, din ceea ce se construise cu sudoare şi
chiar cu sânge, în epoca socialistă” – cf. p. 243.
...Nu înţelegem cum de nu apare,
în textul lui IOAN MITITELU, în
legătură cu nelăsatul „piatră peste piatră, din ceea ce
se construise cu sudoare şi chiar cu sânge, în epoca socialistă”
– şi numele lui Petre Roman-Neulander, care a lansat „privatizarea pe UN LEU!”
...Mă rog, poţi să fii
sau să nu fii deloc de acord, cu unele dintre afirmaţiile şi
acuzaţiile lui IOAN MITITELU,
din Cartea III – dar de gândit
(dacă ai cu ce...!), îţi dă de gândit, orice frază din textul
său. „Hit me, but listen to me!” N-ai decât să-l înjuri,
cititorule! – dar, mai întâi, citeşte-l! Şi încearcă să-i
pui frazele în contextul descris şi analizat de el, de autor.
...În plus, dezvăluirile şi
formulările jurnalistice ale lui IOAN
MITITELU sunt pline de expresii deosebit de savuroase, pe deasupra de tot
sarcasmul şi obida şi amărăciunea lor funciară. ŞI (SE) DAU MĂŞTILE JOS!,
de pe feţele tuturor saltimbancilor şi escrocilor veacului XXI - al
României şi al Terrei!!!
Aşa că...vă invităm
să le citiţi, spre a vă purifica, întru ONESTITATEA EXPRESIEI (ESTETICE) A ADEVĂRULUI VIEŢII
UMANO-DIVINE!
Adrian Botez